Продължение от предният постинг.
9. Сяла мома ран босилек на таз вечер на Коледа Сялай мома ран босилек
http://koledniburgasko36g5.hit.bg/9SialaMomaRanBosilekNaKoleda.mp3
Село Св. Никола Из пътя Димитър Иванов 22г., Н. Тодоров22г., Стоян Д. Стоянов24г. , Жельо К. Радев 26г., Стоян Каракашев 21г., Янаки Лулев22г., Велико Полименов 18г. и Вълко Ралев 25г.
Сяла й мома ран босилек
На таз вечер на коледа.
(Никни ми никни ран босилек+)*
Кът го сяла, песен пяла:
„Никни ми никни ран босилек”
Песента и отговаря:
„Ти де сега лудо младо,
Лудо младо з бърза коня?”
Още рече не изрече,
Та дофтаса лудо младо,
Лудо младо з бърза коня.
* този стих не е записан като повтаряш се след всяко двуредие. Възможно е записвачът да е пропуснал да го отбележи. Аз реших да се повтаря "Никни ми никни ран босилек"
10. Бавила млада Бога Потърсила й Божа майка
http://koledniburgasko36g6.hit.bg/10BavilaMladaBoga.mp3
Село Русокастро. На момиче. Пяли Иван Коев32г., Тод. Дамянов23г., Йордан Тодоров 22г., Милю Николов20г., Янко Тодоров22г., Христо Стаматов20г., Тодор Добрев38г. и Иван Тодоров 17г.
Потърсила й Божа майка,
(Йенке ле, мари бяла гражданке+)
Потърсила й малък бавач.
Потърсила й, намерила й,
Намерила й, назлъм Янка
Да си бави млада Бога.
Бвила го малко много,
Малко много девет години,
Девет години и половона.
Дошло време за отиване
За отиване за оставане.
Дарила е Божа майка,
Дарила е една дарба,
Една дарба, Божа дарба.
Една риза копринена,
Една шапка алтънена.
Хм, защо „гражданке” и защо дарът е „шапка алтънена” типично за градското облекло, което след Освобождението измества българската носия. Може би народният автор е предвидял, че това заменяне на българското с чуждото е необратим процес. Казал си е: „Тъй и тъй селяните ще се погражданят и ще загубят външният си облик. Ами я да им пожелая поне като оставят външната си одежда, вътрешната да съхранят.” А тя е всъщност да не забравят да си бавят Млада Бога.